Apple, Google a Cola - nejhodnotnější značky světa
2.10.2013 10:41
V tomto roce se celková hodnota 100 nejvýraznějších značek odhaduje na 1,5 bil. USD, tj. rekordní nárůst o 8,4% oproti objemu v roce 2012.
Apple se poprvé v tomto hodnocení Interbrand objevil v roce 2000 a zaujmul tenkrát 36. místo s hodnotou značky 6,6 mld. USD. V současné době je jeho značková hodnota 98,3 mld. USD, tj. téměř 15x více. Tento meteorický růst hodnoty značky lze přičíst způsobu vytvoření souvislého vícekanálového vztahu ke spotřebitelům. Zákazník se stal u Apple středobodem veškerého dění a firma tak má možnost reagovat na bezprostřední požadavky v oblasti designu či výkonnosti produktů. Na 1. místo Apple pomohly zejména rekordní prodeje iPhone a iPads.
Interbrand zkoumá ve svém reportu tři hlavní aspekty, které přináší značky: finanční výkonnost značkových produktů či služeb, role značky při vlivu na spotřebitelskou volbu a síla značky musí vést k prémiové ceně nebo zajistit výdělky (zisky) firmy.
Pro rok 2013 jsou nováčky, resp. nově vstupují do seznamu Best Global Brands Ranking společnosti Discovery na 70. místě, která se svými mediálními kanály je k dispozici v 217 zemích světa ve 45 jazycích. Dále se na 85. místě umístil Duracell, který patří do portfolia značek Procter and Gamble. Tato značka se do první stovky vrátila po vypadnutí v roce 2010 a současná hodnota značky činí 3,56 mld. USD. Třetím novým přírůstkem na 89. místě je automobilka Chevrolet, která činí cca 50% globálních prodejů své matky General Motors.
K nejvíce rostoucím světovým značkám pro rok 2013 patřily Facebook, Google, Prada, Apple a Amazon. Vedoucí firma sektoru sociálních médií Facebook se umístila na 52. místě přehledu a navýšila hodnotu značky o 43%, uživatelskou základnu posílila o 26% od realizace IPO v minulém roce a počet uživatelů na smartphonech vzrostl o 51%. Google zvýšil hodnotu značky o 34% díky evolučním změnám ve své jádrové nabídce (Search, Android a Gmail). Dále ikona italského a vůbec světového luxusu Prada navýšila hodnotu značky o 30% a zaujímá v seznamu 72. pozici. Značka jedničky Apple je výše o 28% a internetová značka Amazon (19.místo) je o 27% výraznější pro globální spotřebitelský segment.
Stejně tak platí, že tyto značky patří i k hlavním obchodovaným akciím na světových burzách.